Muziek en muziekinstrumenten van Burundi

Algemene voorstelling

Burundi, een van de oude koninkrijken uit het Interlacustriene Gebied, is een republiek met 6.373.002 inwoners (volgens een raming uit 2002), een oppervlakte van 27.834 km2 en een bevolkingsdichtheid van 228,96 inwoners per km2. De taal die er wordt gesproken, het kirundi, maakt deel uit van de grote familie van Bantoetalen en vertoont grote gelijkenissen met het kinyarwanda en het giha, die respectievelijk in Rwanda en in Buha, twee naburige oude koninkrijken, worden gesproken. Buha maakt tegenwoordig deel uit van de Republiek Tanzania en Rwanda is inmiddels een zelfstandige republiek.

Behalve aan Rwanda en Tanzania, grenst Burundi ook aan de Democratische Republiek Congo. Zijn orografisch reliëf wordt beheerst door de berg Heha met een hoogte van 2.760 meter. De belangrijkste agglomeraties van het land zijn Gitega, Bururi, Rumonge en Ngozi.

In het land wonen drie bevolkingsgroepen: Tutsi, Hutu en Twa. De belangrijkste traditionele activiteiten van deze drie groepen zijn al van oudsher landbouw (gierst, sorghum, maïs, zoete aardappelen, bonen, bananen, …) en veeteelt (grootvee: koeien van het ras 'ankole'; kleinvee: geiten, schapen en sinds kort ook varkens, en kippen). In het land worden daarnaast echter ook een aantal ambachten en secundaire productieactiviteiten beoefend, zoals bijenteelt, aardewerk, houtbewerking, metaalbewerking, mandenmakerij en vlechtwerk, jacht, vervaardiging van sieraden … De meeste van die ambachten worden met verdwijning bedreigd door de invoer van Westerse producten die vaak praktischer en efficiënter zijn.

De culturele sector

a) Culturele verscheidenheid

Algemeen wordt aangenomen dat de cultuur van Centraal-Burundi (de gebieden rond Muramvya, Ngozi en Gitega) representatief is voor de cultuur van het hele land, maar toch kunnen er belangrijke verschillen worden vastgesteld in de verder afgelegen gebieden: in de vlakte van de Rusizi en de regio van de Imbo in het westen, die aan de Democratische Republiek Congo grenzen, alsook in de streken Buragane en Moso, respectievelijk in het zuiden en het zuidwesten, die de grens vormen met Tanzania. Ook in andere regio's is er een culturele verscheidenheid, maar wel in mindere mate dan in de vier voornoemde gebieden. Deze verschillen zijn dan vooral te wijten aan het feit dat de ene bevolkingsgroep talrijker is dan de andere en aan de manier van leven van elk van die groepen (landbouw, veeteelt, aardewerk of andere ambachten, …).

b) De kunsten

De culturele aspecten die te maken hebben met de diverse kunstvormen in Burundi zijn niet alleen talrijk, maar ook rijk en zeer uiteenlopend. Hier zullen wij dieper ingaan op de kunstvormen muziek en dans.

Muziek

Elke Burundees is een musicus in hart en nieren, schrijft Ntahokaja in zijn artikel La musique des Barundi (in: Grands Lacs, 1948-1949, 4-5-6: p. 45-49). Zijn ziel is als een gespannen snaar die bij het minste zuchtje begint te trillen. Hij zingt naar aanleiding van alle gebeurtenissen die in het leven plaatsvinden, zowel vrolijke als trieste. De Barundi beschikken over een uitgebreid repertorium van liederen, die aangepast zijn aan alle geestestoestanden en aan alle omstandigheden van het leven. De opgewekte gezangen en de treurzangen - alhoewel deze laatste minder talrijk zijn - zetten officiële en familiefeesten luister bij, dienen als begeleiding voor sommige rituelen en ceremonieën of gaan gepaard met bepaalde ambachten. Een aantal daarvan worden hieronder nader toegelicht:

1) het uruvyino-gezang (in het meervoud imvyino) (luister)

Ntahokaja beschrijft het uruvyino-gezang als een "massazang", iets wat door de meerderheid van de bevolking gekend is. Bij familiefeesten bijvoorbeeld, worden deze gezangen door de aanwezige gasten spontaan aangeheven. Naargelang de bierkruiken leger worden en de sfeer losser, gaan de genodigden meeslepende, levendige, opgewekte liederen zingen. De stijl van de imvyino is van het type 'strofe met een refrein'. Een solist of soliste zingt de strofen, die op een geïmproviseerde manier op elkaar volgen en een soms kleurrijke tekst hebben. Daarna herneemt het publiek in koor het refrein, een korte en zeer ritmische zin, die binnen één enkel lied altijd gelijk blijft. De liederen worden vaak ondersteund door handgeklap en kunnen ook door dans worden begeleid.

De imvyino-dansliederen kunnen worden ingedeeld volgens de omstandigheden waarin ze worden uitgevoerd.

Opmerking:

2) het ururirimbo-gezang (in het meervoud indirimbo) (luister)

Deze gezangen worden uitgevoerd door één enkele man of door een kleine groep. Het ururirimbo-gezang is de stijl die het best rustige en subtiele gevoelens vertaalt. Er zijn talloze thema's en de tekst is altijd in een poëtische vorm. De melodie is vloeiend en niet chromatisch.

Deze categorie van indirimbo-gezangen kan als volgt worden onderverdeeld:

3) de instrumentale muziek

Onder de genres die hierboven werden voorgesteld, zijn er die door muziekinstrumenten worden begeleid, zowel wat de dansliederen als wat de zogenaamde ururirimbo betreft. Sommige instrumenten kunnen voor pure instrumentale muziek worden gebruikt, waarbij niet wordt gezongen, andere lenen zich ertoe om zowel in groep als solo te worden bespeeld.

De voornaamste muziekinstrumenten zijn:

© KMMA/Jean Baptiste NKULIKIYINKA